Tot ce trebuie să știi despre evaluarea nivelului de dezvoltare a copilului
Cum începe terapia unui copil? Sau, mai exact, cu ce începe? Primul pas în terapia ABA este evaluarea. Probabil ați auzit de acest cuvânt în diverse situații. Așadar, cum se face evaluarea în Centrul pentru autism Bright Future?
Evaluarea are loc într-un cadru prietenos copilului, un cabinet plin de jucării și jocuri. Acest lucru îi va oferi copilului o stare de bine și de deschidere spre a coopera cu noi. De asemenea, părinții vor fi prezenți pe toată durata întâlnirii, astfel încât să înțeleagă ce facem și, evident, să ne ajute pe noi, specialiștii, atunci când copilul nu poate răspunde.
Ce instrumente folosim pentru evaluarea copiilor?
La Centrul pentru autism Bright Future folosim ca instrumente de evaluare VB MAPP și ABLLLS, teste care se utilizează începând cu vârsta un an și jumătate. Pentru adolescenți și adulți utilizăm testul EFFELS, care are un alt grad de complexitate.
Aceste trei instrumente ne ajută să aflăm care este nivelul de dezvoltare pe diverse arii: socializare, limbaj, motricitate, abilități cognitive și nu numai.
Așadar, dacă aveți suspiciuni legate de dezvoltarea copilului, pentru că încă nu vorbește sau nu interacționează normal cu colegii sau cu copiii din parc, aceste teste folosite de noi sunt esențiale pentru a determina dacă există întârzieri și pe ce paliere.
Concret, în cadrul evaluării, testăm fiecare abilitate a copilului prin joc, prin discuții lejere, iar dacă este cazul – rugăm și părintele să participle la jocul nostru.
Care sunt ariile de dezvoltare pe care le evaluăm?
Testele menționate mai sus evaluează:
- performanța vizuală
- cooperarea
- abilitățile de limbaj receptiv (adică ce înțelege copilul)
- aria intraverbală (unde sunt testate abilități precum răspunsul la întrebări, susținerea sau inițierea unei conversații)
- abilitățile din cadrul ariilor de socializare, interacțiune de grup
- motricitate grosieră și fină
- arii de sintaxă și gramatică de limba română și matematică (în evaluarea copiilor mai mari).
Ce obțineți după evaluare?
La final, părintele va primi un raport descriptiv, dar și unul grafic. Acestea ne vor arăta care este vârsta actuală de dezvoltare a copilului, dacă și ce întârzieri există pe fiecare arie față de vârsta cronologică.
Aceste testări sunt foarte importante pentru a putea determina performanțele copilului, dar și abilitățile încă nedezvoltate, astfel încât să putem face un plan de intervenție personalizat bazat nu doar pe diagnostic, ci și pe abilitățile reale ale copilului.
Pearing-ul: adaptarea copilului la cadrul evaluării
Există și cazuri în care, din cauza unui cumul de factori cum sunt vârsta, lipsa de complianță sau alte comportamente în exces ale copilului, această testare să nu se poată desfășura la început. Ce facem atunci? La Centrul Bright Future alegem să începem ceea ce în limbaj de specialitate se numește pearing. Adică introducem copilul într-o perioadă în care acesta formează o relație terapeutică cu persoana cu care va lucra, se joacă, se cunosc mai bine și formează o echipă.
La finalul acestei perioade de pearing vom începe testarea propriu-zisă a abilităților pentru a că dorim să avem un tablou cât mai obiectiv asupra dezvoltării copilului.
De ce după evaluare nu se pune un diagnostic?
Este important să rețineți un lucru extrem de important: prin aplicarea acstor instrumente de evaluare, nu punem un diagnostic, ci determinăm nivelul actual de dezvoltare. Aceleași teste aplicate peste 3, 6 sau 10 luni vor indica un alt nivel de dezvoltare al copilului. De asemenea, e bine de știut că testele nu sunt utilizate exclusiv pentru copiii deja diagnosticați cu autism, ci pentru toți copiii ai căror părinți sau educatori observă întârzieri în dezvoltare.