Primii pași în procesul terapeutic:

  • Atunci când un părinte are suspiciuni legate de dezvoltarea abilităților copilului și observă întârzieri la nivelul comunicării, interacțiunii și dificultăți la nivel comportamental, acesta se poate adresa unuia dintre consultanții centrelor noastre pentru a programa o evaluare.
  • Unul dintre coordonatorii din centru va ajuta părintele să selecteze tipul de evaluare specializată, în funcție de vârsta copilului și particularitățile acestuia de dezvoltare.
  • Evaluarea se poate desfășura în 1-2 sau 3 ședințe la început sau pe parcursul primelor două săptămâni de integrare în terapie, în funcție de particularitățile fiecărui copil. Fiecare dintre evaluări va testa toate ariile de dezvoltare, printre acestea numărându-se: aria de limbaj, cereri, imitație vocală, interacțiune socială, abilități vizuale, imitație grosieră, abilități pentru școală și grădiniță, etc. Mediul de evaluare este unul prietenos pentru copii, camerele de terapie și evaluare fiind pline de jocuri și jucării.
  • După evaluare părintele va primi atât un raport grafic, cât și unul descriptiv, iar acesta va fi discutat cu coordonatorul de caz și echipa de terapie, stabilindu-se numărul de ședințe necesare în funcție de abilitățile copilului. 
Servicii oferite în cadrul Centrelor „Bright Future”
1. Evaluare specializată

Folosim următoarele tehnici de evaluare:

 – ABLLS (The Assessment of Basic Language and Learning Skills Revised): este un sistem de evaluare bazat pe competențe, curriculum și sistem de urmărire care abordează limbajul de bază și abilitățile funcționale ale unui copil. ABLLS-R se împarte în 25 de arii, iar cele mai relevante sunt cele din în domeniul lingvistic, al interacțiunii sociale, al autonomiei, al abilităților academice și motrice, dar și ale abilitatilor cognitive pe care copiii ar trebui sa le acumuleze pana la intrarea în grădiniță, dar și mai târziu, având și arii pentru perioada preșcolară și școlară mică. Permite o descriere completă a tuturor ariilor de dezvoltare, iar în urma aplicării părintele va primi un raport grafic și unul descriptiv. ALLS se va aplica atât la evaluarea inițială, cat și în cadrul reevaluarilor, putând avea un raport comparativ și observând astfel evoluția abilităților copilului pe fiecare arie de dezvoltare. 

 – VB MAPP: Această evaluare oferă o indicație a nivelului dezvoltării limbajului și a abilităților sociale ale unui copil cu tulburare de spectru autist (TSA) sau a unei întârzieri în dezvoltarea acestora. Pe lângă examinarea abilităților lingvistice și sociale, VB MAPP evaluează stilul de învățare al copilului pentru a dezvolta un curriculum adecvat și pentru a urmări progresul pe parcursul dezvoltării  lor. Aceste nivele sunt evaluate folosind 170 dintre etapele esențiale ale dezvoltării timpurii a copilăriei. VB MAPP va arăta atât funcția comportamentelor și limbajul, cât și domeniile care pot cauza probleme copiilor în procesul de învățare.

 – EDU ABA (0-2,5 ani): Este o evaluare complexă, care oferă o imagine detaliată a abilităților prezente sau absente, conform graficului de dezvoltare al copilului. La finalul evaluării părintele va primi atât un raport descriptiv, cât și un raport grafic. Servește ca punct de plecare în construirea planului personalizat de intervenție și este adaptată curriculei Ministerului Educației Naționale.

 – EDU ABA (2,5-6 ani): Este o evaluare complexă, care oferă o imagine detaliată a abilităților prezente sau absente, conform graficului de dezvoltare a copilului. Se evaluează arii precum abilități de limbaj, socializare, abilități vizuale și motrice, interacțiune pentru școală, teoria minții etc.  Se poate aplica atât în evaluare inițială, cât și în cadrul reevaluarilor. În urma aplicării acestuia, părintele va primi atât un raport descriptiv, cât și unul grafic. Servește ca punct de plecare în construirea planului personalizat de intervenție și este adaptată curriculei Ministerului Educației Naționale.

 – Denver ll: Construit din 125 de sarcini (itemi), aranjate pe formularul de testare în patru secțiuni și care au scopul de a evalua copilul în următoarele arii sau funcții: Personal-Social: interacțiunea cu alte persoane și capacitatea de a avea grijă de propriile nevoi (25 de itemi); Motor Fin Adaptativ: coordonare ochi-mână, manipularea obiectelor mici și rezolvarea de probleme (29 de itemi); Limbaj: auzul, înțelegerea și utilizarea limbajului (39 de itemi); Motor-Grosier: statul jos, mersul, saritul și în general mișcările care implica muschii mari ai corpului (32 de itemi).

 – Matrici Progresive Raven: Testul Matrici Progresive Color (CPM) este construit pentru a permite o măsurare mai acurată a proceselor intelectuale ale copiilor cu vârsta între 4-11 ani (mai precis a inteligenței nonverbale), ale persoanelor retardate mintal i ale vârstnicilor. Fondul color pe care sunt prezentate problemele atrag atenia i fac testul mai interesant, reducând nevoia instrucțiunilor verbale. Testul Matrici Progresive Color (CPM) este alcătuit din 36 de itemi organizați în trei serii, fiecare a câte 12 itemi – A, Ab și B. Acest test a fost construit pentru testarea copiilor și a persoanelor vârstnice. Poate fi folosit cu succes și în testarea persoanelor care nu cunosc limba engleză, care prezintă diferite disfuncții psihice, afazie, paralizii cerebrale, surzenie sau în evaluarea persoanelor cu un intelect sub limitã.

2. Coordonare/consultanță în terapia ABA

Programul de coordonare cuprinde următoarele aspecte, acestea fiind realizate de către cei doi coordonatori din centru, respectând cele mai înalte standarde: 

  • Evaluări inițiale și periodice ale comportamentului și abilităților copilului;
  • Elaborează planuri personalizate de intervenție pentru copii, legate direct de rezultatele evaluării;
  • Oferă training familiilor și terapeutilor în implementarea acestor intervenții;
  • Dezvoltă și realizează programe de intervenție personalizate folosind principii și proceduri comportamentale , concep obiective detaliate pentru programul fiecărui client, astfel încât  progresul să poată fi urmărit și măsurat;
  • Ghidează  membrii echipei cu privire la culegerea de date și implementarea programelor de intervenție folosind, joc de rol , lucrul direct cu copilul etc.;
  • Colaborează cu alți profesioniști de exemplu, profesori, kinetoterapeut, logoped, profesioniști medicali sau alte persoane implicate în procesul de recuperare;
  • Conduc ședințele de echipă în care răspund la întrebările tehnicienilor/terapeuților și ale părinților cu privire la planul de intervenție;
  • Monitorizează implementarea programului în curs și recomandă adaptarea programului în consecință;
  • Numărul de ore de coordonare vor fi stabilite în funcție de numărul de ore de terapie de care copiii beneficiază. Se vor oferi minim 2 ore de coordonare la fiecare 20 de ore de terapie în concordanță cu standardele Internaționale. 

În cadrul ședințelor de coordonare va fi prezentă echipa terapeutică, copilul, coordonatorul și părintele, se vor verifica programele de intervenție din planul actual și pe baza noilor abilități dobandite, coordonatorul va creea un alt plan de intervenție individualizat.

3. Terapie ABA (terapie comportamental aplicată)

Programul de terapie ABA dezvoltă abilități – de comunicare, joc și interacțiune socială, cognitivă și de autonomie personală. Totodată modelează comportamentul  – înlocuiește sau reduce comportamentele inadecvate și dezvoltă cooperarea. În cadrul Centrului pentru autism „Bright Future” din București, în ședințele de terapie ABA, utilizăm tehnici specifice, care  îmbunătățesc semnificativ comportamentul și abilitățile copilului diagnosticat cu autism. Tehnicile sunt diferite în funcție de abilitățile copiilor, astfel că programele structurate de DTT (discrete trial teaching) sunt îmbinate cu învățarea incidentală. 

Terapia se desfășoară 1 la 1, iar în momentul în care copilul este pregătit, acesta poate participa și la grupurile de socializare din cadrul centrului nostru. Echipa copilului poate fi formată din unul sau doi terapeuți, în funcție de caz, terapeuții având formare în psihologie, psihopedagogie specială, cursuri RBT. Un rol în egală măsură de important pe care terapia ABA îl are este să crească calitatea vieții unei persoane diagnosticate cu tulburare din spectrul autist sau cu alte tulburări de dezvoltare. Primul pas în terapia ABA 1 la 1 este foarte important, mai întâi ne cunoaștem – așadar are loc perioada de pairing în care se formează relația teraputică, se descoperă activitățile preferate ale copilului, astfel încât să putem trece la pasul al doilea, în care se implementează planul de intervenție personalizat realizat de către coordonator.

4. Terapie logopedică

În cadrul ședințelor de terapie logopedică ne concentrăm asupra corectării tulburărilor de vorbire, stimularea precoce în ceea ce privește dezvoltarea limbajului și a comunicării funcționale. Primul pas în vederea integrării copiilor în programul logopedic îl reprezintă evaluarea inițială a nivelului limbajului și al pronunției. În urma evaluării, fiecare copil va beneficia de un raport logopedic în care se vor prezenta rezultatele, ce sunete sunt afectate, în ce poziție, dar și de un plan de intervenție personalizat în funcție de rezultatele obținute.

Ședințele logopedice sunt individuale, fiecare copil are un caiet logopedic în care se notează exercițiile logopedice parcurse în urma fiecărei ședințe și ceea ce au nevoie să exerseze mai departe acasă, pentru ca părinții să poată consolida intervenția logopedică. Logopezii din cadrul “Bright Future – Centru Logopedic” din Bucuresti au dublă specializare, atât în terapie logopedică, cât și în Analiză comportamental aplicată – având toate abilitățile de a lucra la cele mai înalte standarde cu copii neurotipici și cu copii cu autism sau alte tulburări de dezvoltare.

5. Grupuri de socializare

Grupurile de socializare au ca obiectiv central dezvoltarea abilităților de interacțiune și comunicare ale copiilor diagnosticați cu tulburări din spectrul autist sau alte întârzieri în dezvoltare. În cadrul “Bright Future – centru autism” din București activitățile la grupurile de socializare sunt structurate corespunzător nivelurilor de vârstă ale participanților. Cuprind activități variate: jocuri de masă, jocuri de rol, povești, activități academice, art and craft, dezvoltarea abilităților de comunicare prin diferite programe,  principala modalitate de realizare a acestora fiind prin intermediul jocului.

Grupurile se adresează unui număr de  4 – 6 copii cu nivel apropiat de vârstă și abilități, fiind condus de 2 terapeuți, iar întâlnirile se desfășoară săptămânal, în zilele de sâmbătă, la acestea putând participa atât copii din cadrul centrului nostru, cât și din mediul extern. Activitățile sunt structurate și în funcție de programele pe care fiecare copil le are în planul de intervenție personalizat și urmăresc achiziția, fixarea sau generalizarea abilităților. Sărbătorim împreună zilele de naștere ale copiilor, iar ei sunt încântați să primească cadouri și să fie alături de prieteni. Programul începe în luna noiembrie 2021.

6. Program de pregătire pentru școală și grădiniță

Ești părinte și ai inima cât un purice atunci când te gândești că în toamna anului viitor copilul tău va păși pragul grădiniței sau al școlii? Atunci acest program este ideal pentru el, împărțit în pași simpli, astfel încât să aibă o trecere lină către colectivitate. 

Simulăm orele de grădiniță și școală pentru a înlesni integrarea lor în sistemul educațional. Vom aborda o intervenție focusată pe obiective specifice în cadrul acestui program, și vom avea obiective specifice atât la nivel academic, cât și la nivel de joc și interacțiune. Programul se adresează copiilor din cadrul “Bright Future – Centru Autism” și din mediul extern, se vor forma grupe de 4-6 copii, iar împărțirea pe grupe se va realiza în funcție de vârsta de dezvoltare.

7. Shadow

Acest tip de serviciu se oferă copiilor din cadrul centrului nostru. Persoana care îl însoțește pe copil la școală este unul dintre terapeuții noștrii și urmează planul de intervenție realizat de coordonator pentru a ne asigura că toate obiectivele sunt atinse. Coordonatorul va stabili tipul de intervenție pe care shadow-ul îl va aplica în funcție de ceea ce va observa în cadrul ședințelor la care va participa la grădiniță sau la școală alături de terapeut și copil. Rolul shadow-ului este de a ajuta copilul în sarcinile academice și de a-l ajuta să facă tranziția de la ore la pauze unde să interacționeze cu colegii.